K pochopeniu problému je dôležité pripomenúť, že rozsah medzi štandardom a nadštandardom v zdravotníctve sa veľmi ťažko určuje a v konečnom dôsledku mnohé nemocnice vyberajú poplatky aj za upratanú izbu, toaletný papier či čisté obliečky, čo mi pripadá v 21. storočí ako bezbrehá drzosť. K týmto praktikám sa priznáva aj Asociácia nemocníc Slovenska. Takže neexistujúca legislatívna hranica dáva priestor na zdieranie pacientov. Lenže...
Zákonodarca myslel na rozsah uhrádzanej zdravotnej starostlivosti. Zákon 577/2004 Z.z. hovorí v § 3 o neodkladnej zdravotnej starostlivosti a zdravotných výkonoch a v bode 2, že na základe verejného zdravotného poistenia sa plne uhrádzajú aj zdravotné výkony, ktoré predstavujú nevyhnutný predpoklad na správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti a ktoré vedú k zisteniu choroby. V bode 3 sú definované zdravotné úkony, ktoré vedú k záchrane života, vyliečeniu choroby, zabránenie vzniku závažných zdravotných komplikácií ap.
Napokon ešte jedna poznámka: výkony, ktoré vedú k zisteniu ochorenia a určeniu diagnózy sa plne hradia z verejného zdravotného poistenia.
V nemocnici v Malackách nejde o štandard alebo neštandard, pacientoch sú ponúkané termíny vyšetrení na horizont niekoľkých mesiacov, ale ak si zaplatia poplatok, vyšetrení budú v krátkej dobe. Platí to na každom kroku pri akejkoľvek chorobe. Ide o obyčajné vydieranie zo strany akciovej spoločnosti, ktorá si urobila z chorôb pacientov biznis.
Existuje prípad, keď má žena každodenné zdravotné problémy a sériu vyšetrení potrebných pre stanovenie diagnózy ma rozpísaný na pol roka dopredu. Ak si však priplatí...
Existuje prípad, keď pacientka potrebovala CT-čko, lebo mala problémy s chrbticou a žiadali od nej poplatok, lebo to nehradí zdravotná poisťovňa. V Bratislave to poisťovňa uhradila bez problémov...
Existuje prípad, keď príde pacient týždeň pred operáciou na dohodnuté predoperačné vyšetrenia a odrazu zistí, že vyšetrenia mu môžu urobiť až po termíne operácie. Absurdné ? Stačí zaplatiť a vyšetrenia sa môžu urobiť hneď.
Nikto neprotestuje pri platení poplatkov, ak dostane nadštandardnú izbu s televízorom, ak môže byť vybavený u lekára prednostne, ale robiť „prednostných“ pacientov zo všetkých a inkasovať nemalé sumy je nehorázne. Z tohto pohľadu sa komfortné prostredie v nemocnici, resp. klimatizácia na operačných sálach zdajú len ako pozlátko.
Nemocničné akciové spoločnosti sú aj o transparentných finančných tokoch v systéme. Ale to je len polovica pravdy. Tá druhá hovorí o zneužívaní chorých, zväčša starých pacientov, ktorí sú nútení za všetko zaplatiť, aby sa dožili aspoň stanovenia diagnózy.
Alebo to takto funguje len v Malackách ?
Poplatky nadovšetko – praktiky malackej nemocnice
Je to pár mesiacov, čo chcela pravicová vláda transformovať nemocnice na akciové spoločnosti. Rozdiel medzi príspevkovými organizáciami a akciovkami je len v právnej rovine a podľa Ministerstva zdravotníctva nemá vplyv na poplatky, pacientovi bude naďalej poskytnutá neodkladná zdravotná starostlivosť. Oponenti tvrdia, že pacienti budú platiť aj za úkony, ktoré mali doteraz bezplatne a prípadný krach akciovky povedie k jej sprivatizovaniu. Toľko politické deklarácie.